Dags- og ugerytme i børnehaven

Formiddag

I hverdagen har vi morgentimerne sammen fra 6:10 – 7:30, med skolens SFO morgen børn. Her er der mulighed for et morgenmadstilbud med havregryn eller boller, og hygge så alle kan vågne og føle sig klar til dagen der kommer. Når vi har spist morgenmaden sammen tilbydes en aktivitet. Morgenstunden har vi både inde og ude alt efter årstiden. Tirsdag, onsdag og torsdag klokken 9, når alle er landet i børnehaven, deles børnene ud i aldersopdelte grupper; Minifrø, Frø, Spire og Rod. Grupperne har den samme voksen gennem hvert planlagt forløb i tidsrummet 9 – 12. Når grupperne mødes kl. 9 tilbydes formiddagsmad, mens vi taler om hvad dagen byder på. Den nye styrkede læreplan er særligt omdrejningspunktet for gruppe tiden om formiddagen. Klokken 11 spises madpakkerne i gruppen sammen med den voksne. Mandag og fredag er faste ude dage hvor der tilbydes forskellige aktiviteter. Fredag er vores faste maddag hvor vi laver mad sammen med børnene. Tre gange ugentlig har vi Læseleg, hvor alle børn roterer i grupper i løbet af året.

dreng sover middagslur på gynge

Efter frokost

Efter frokost tilbydes de børn der har behov for det en hvilestund. Over middag har vi legegrupper et begrænset tidsrumt for at dyrke betydningsfulde venskaber på tværs af både alder og relationer. Om onsdagen går Rod gruppen fra og har særlig tilrettelagte førskoleaktiviteter hvor en gruppe også har Læseleg. Der tilbydes efterfølgende frem til eftermiddagsmaden, 13:30 en aktivitet. Klokken 13:30 tilbydes eftermiddagsmad hvor vi blandt andet tilbyder havregryn, boller eller sin madpakke.

Vores forældre i børnehaven er gode til, at bidrage til vores eftermiddagsmad med hjemmebag eller indkøbt frugt også. Resten af eftermiddagen tilbydes en aktivitet af en voksen og plads til fri leg. Vores SFO børn støder til os fra kl. 15 til vi lukker kl. 17. Vores samarbejde med skolen og SFO´en sikrer, at der er en rød tråd i børnenes hverdag gennem hele deres tid på Langtved Friskole og Børnehave samtidig med, at det skaber et tæt forældresamarbejde.

God hygiejne

Det er blevet en vigtig del af vores rytme og rutine at have større fokus på håndvask og hygiejne. Derfor vasker både børn og voksne hænder når de kommer, før hvert måltid samt efter toiletbesøg. Børnene vil ofte gerne hjælpe med praktiske gøremål i løbet af dagen såsom, at vaske legetøj og rydde op efter maden.

Vi arbejder meget struktureret med vores lærerplaner, og har læringsmål for børnene.

Børnehavebørn i børnehaven livstræet bager boller